Goese Polder Expressief bestaat 11 jaar!

                                                     

Wim van Ophem: autonoom fotograaf.

Afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag, Fotografische Vormgeving,  (1997-2002)

Ik werk aan verschillende projecten. De projecten ontstaan niet vanuit een van tevoren bedacht concept. Ik fotografeer vanuit een verwondering en een gevoel van schoonheid die ik met anderen wil delen. Door de foto’s te analyseren  ontstaat er een nieuw project.

www.wimvanophem.nl

w.ophem@planet.nl

Ongewoon|gewoon

Poëzie van het alledaagse.

Hekwerk.

Hekwerk is  een normaal, veel voorkomende ding waar nauwelijks aandacht aan besteed wordt.

Ook zeker niet in de fotografie en beeldende kunst.

Wat ik me ook afvraag is waarom mensen overal hekwerken plaatsen?

Hekwerk wordt gebruikt voor afbakening, het creëren van een eigen ruimte.

Het schept een cultuur met eigen wetmatigheden. Nu kan dit soms ook niet anders, bijvoorbeeld, rondom een militair terrein, gevangenissen en overheidsgebouwen. Wat me ook opvalt is dat het esthetisch aspect bijna nooit een rol speelt terwijl er toch allerlei instanties zijn die zich bezig houden met het landschap beheer. Zeker in Nederland.

Het creëren van een (eigen) werkelijkheid. Door een object, (hekwerk) uit te lichten in te kaderen los te maken van zijn omgeving wordt het een zelfstandig vorm. Het wordt een weergave van de werkelijkheid die niet zo door de mens gezien kan worden. Simpel en alleen al om het feit dat de mens meer omgevingsfactoren waarneemt dan die op de foto te zien zijn. En daardoor het hekwerk op de foto een andere  interpretatie krijgt dan in de werkelijkheid. Je zou de  foto als iets surrealistisch kunnen beschouwen, die los staat van het gefotografeerde object. Hekwerk kan overal en nergens specifiek zijn. Toch denk ik dat zoiets bestaat als Nederlands hekwerk dat dit verschilt van Italiaans hekwerk en dat het tijdgebonden is. Dus een weergave van de tijdsgeest. 

Wat me ook intrigeert, wat zorgt dat een foto een goede foto wordt. 

Door iets alledaags uit te lichten wil ik uitdrukking geven aan gevoelens en gedachten die ik niet goed onder woorden kan brengen. Ik weet dat dit een rekbaar begrip is waar je in principe weinig mee kunt. Maar ik denk juist dat een foto tot een goede foto wordt wanneer het meer doet dan het zichtbare benoemen.